Zending en Diaconaat

De liefde van God willen we iedereen laten voelen. Daarom steunen we als gemeente projecten ver weg maar ook dichtbij huis. We helpen een voorgangersechtpaar in één van de armste streken van Roemenië maar organiseren ook regelmatig activiteiten voor de bewoners van het asielzoekerscentrum in Burgum.

Istvan en Melinda

Sinds januari 2012 helpen we als kerk in Noardburgum een kleine zustergemeente in San Georgiu de Padure in Roemenië. Een vaste groep sponsors doneert iedere maand trouw een vaste bijdrage waarmee het salaris van voorgangersechtpaar Istvan en Melinda Dezsi betaald kan worden.

Istvan en Melinda zijn werkzaam in Transsylvanië, het Hongaars sprekende deel van Roemenië. Een groot deel van de lokale bevolking bestaat uit Roma. Deze zigeuners wonen bij elkaar in kleine dorpjes en behoren tot de armsten van de Roemeense bevolking.

Diepe armoede

In de dorpjes zijn weinig voorzieningen, zoals speel- of sportveldjes; de wegen zijn onverhard en slecht onderhouden, de huisvesting is in veel gevallen erbarmelijk. Zo is er pas in 2015 in Calimanesti, het dorpje waar Istvan en Melinda ook actief zijn, met Europese steun waterleiding aangelegd. De leiding naar de huisjes moest echter door de mensen zelf worden betaald. Voor veel van heen een onmogelijke investering.

De werkloosheid is er hoog. De mannen proberen in het buitenland geld te verdienen en zijn maanden van huis. Anderen hebben de hoop opgegeven en zijn verslaafd geraakt aan alcohol. Vooral de vrouwen en kinderen in die gezinnen hebben het erg moeilijk.

Onder deze omstandigheden proberen Istvan en Melinda het evangelie van Jezus Christus te brengen. Het geloof in de liefde van God en de overwinning op het kwaad door de kracht van Jezus, die de dood overwon, kan mensenlevens veranderen en hoop bieden op een andere manier van leven.

Kinder- en jeugdwerk
Onze gemeente ondersteunt Istvan en Melinda tot nu toe vooral op het gebied van kinder- en jeugdwerk. We doen dat niet alleen met geld maar ook met ons eigen zweet.

Afgelopen zomer heeft een groep jongeren uit Noardburgum, Kollumerzwaag en Dokkum samen met Istvan en Melinda voor de tweede keer een vakantie-bijbelweek georganiseerd voor de kinderen van Calimanesti. De jongeren namen allemaal spullen mee, of kochten dat ter plaatse. De kinderen in Roemenië kunnen daardoor nu beschikken over onder meer bijbelmateriaal, een volleybalnet en een sjoelbak.

De jongeren hielden allerlei acties. De opbrengst hiervan is de afgelopen jaren gebruikt om een klein kerkgebouwtje te renoveren, waarin jeugd- en vrouwenwerk, maar ook samenkomsten kunnen worden gehouden.

Sjaals en mutsen en dekens
Een groep vrouwen binnen onze gemeente breit prachtig gekleurde dekens, sjaals en mutsen tegen de bittere kou in Oost-Europa. Zij komen van september tot mei eens per maand samen. De dekens en andere goederen zijn, samen met nog heel veel kleding, door de jongeren tijdens hun bezoek aan de mensen in het dorp uitgedeeld. Het was geweldig om te zien hoe blij de kinderen en hun ouders er mee waren.

In de toekomst hopen we, met Gods zegen, ook andere vormen van hulpverlening op te zetten. Daarvoor is veel inzet en geld nodig. Gelukkig zijn er nog altijd mensen die dit werk willen ondersteunen.

AZC Burgum
Ook dichter bij huis willen we er voor anderen zijn. Zo houden we iedere maand samen met enkele andere kerken een inloopochtend voor vrouwen van het AZC in Burgum.

Wat begon als een klein groepje is sindsdien iedere keer groter geworden. De vrouwen vertellen ons dat deze ochtenden ontzettend op prijs worden gesteld. Ze voorzien ook duidelijk in een (geestelijke) behoefte.

De vrijwilligers organiseren ieder jaar goedbezochte Kerst- en Paasvieringen voor de bewoners van het AZC.

Bent u geïnteresseerd en wilt u meer weten over onze projecten ver weg of dichtbij? Neem dan contact met ons op.